Hoe gezond zijn onze voedselreclames?

Er gaan blijkbaar nog steeds miljarden (!!!) euro's naar junkfoodadvertenties ondanks gemaakte afspraken over het terugdringen van overgewicht.

Pointer berekende dat er in Nederland tussen 2018 en 2023 voor 4,2 miljard euro was ingekocht aan reclame voor ongezond voedsel vs. 640 miljoen voor gezond voedsel.

Oké, oké, maar dat is voor de volwassenen. Die kunnen zelf nadenken. Toch?

Met kinderen is het dan vast beter gesteld. Kinderen worden beschermd tegen zulke reclames.

Nope, dat is ook huilen met de pet op.

Onderzoeksinstituut Panteia berekende dat er 1,6 miljard euro naar kindermarketing gaat.

En nee, dat gaat niet alleen om de McDonald's (hoewel ze leuk meedoen met 284 miljoen) of Red Bull (46 miljoen).

Vooral de dagelijkse supermarkt adverteert er lustig op los met ongezond eten. De Superlijst Gezondheid geeft aan dat 83% van de reclame ongezond is.

De 7 grootste supermarkten (Albert Heijn, Aldi, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl en Plus) werden vergeleken op hun beleid, assortiment, promoties en winkelinrichting.

Go Ekoplaza!

Contactgegevens

Rianne Harskamp-Tanis

06 2200 9828

Ede

© 2024 Nutrian. Alle rechten voorbehouden.