Alleen vandaag 50% korting!
Hoe vaak koop jij iets heel bewust? Waarschijnlijk minder vaak dan je denkt.
Er zijn namelijk allerlei psychologische principes die ons koopgedrag beïnvloeden. Vaak zonder dat we het zelf doorhebben.
Een van de principes is schaarste.
Schaarste kun je gebruiken om de waarde van je aanbod te verhogen en je doelgroep aan te zetten tot actie. Hier zijn enkele manieren waarop je dit kunt doen:
1. Limited editions
Dit geeft mensen het gevoel dat ze iets unieks en exclusiefs kunnen krijgen. Zelf moest ik gelijk denken aan Rituals (B Corp™) waar er meestal om de zoveel tijd een nieuwe limited edition te verkrijgen is.
Andere bedrijven die dit toepassen:
Dille & Kamille: "Elk seizoen een aantal limited edition artikelen."
Simon Lévelt: "Maak een gelegenheid onvergetelijk met een limited edition."
2. Tijdelijke aanbiedingen
Door de looptijd van een aanbieding te beperken, moedig je mensen aan om snel te kopen voor de aanbieding voorbij is. Dit kun je doen door een aflopende timer of met ''kortingscode/aanbieding geldig tot x''.
3. Beperkte voorraad
Het aangeven van een beperkte voorraad kan ook een gevoel van urgentie creëren. Dit werkt vooral goed bij producten waarvan klanten verwachten dat ze snel uitverkocht raken.
Schaarste is dus een manier om urgentie te creëren en de waarde van je aanbod te verhogen.
Hoe kun jij dit principe toepassen?
© 2024 Nutrian. Alle rechten voorbehouden.