Het is jouw schuld dat je dik bent! Jij koopt die troep* toch?

Is it? Voor simplistische zielen is dit de zwart/witte waarheid.

Maar zoals heel veel dingen op onze aardbol is het complexer dan dat. Ben jij iemand die verder kijkt dan je neus lang is? Lees dan snel verder.

De volgende 7 punten laten zie dat het ieeeetsie ingewikkelder ligt dan “gewoon stoppen met kopen en je volvreten”.

1. Marketing en invloed van voedingsgiganten.

Grote voedingsbedrijven investeren heel veel geld in marketing en promotie. Ze gebruiken allerlei psychologische technieken om hun producten aantrekkelijk te maken. Dit maakt het voor jou moeilijker om weerstand te bieden en gezondere keuzes te maken.

2. Toegankelijkheid en beschikbaarheid.

Gezond voedsel is vaak duurder en minder toegankelijk dan ultrabewerkte producten. Vooral voor mensen met een lager inkomen.

3. Voedselomgeving

De voedselomgeving waarin mensen leven – dit betekent hoe dichtbij supermarkten, fastfoodrestaurants en de voedingsopties op het werk of op school zijn – speelt een grote rol in de keuzes die je maakt.

Zo is er in buurten met wat lagere inkomens vaak wat meer aanbod van ongezond voedsel.

4. Verslavende eigenschappen van bewerkte voeding.

Ultrabewerkte voedingsmiddelen bevatten vaak een combinatie van suikers, vetten en zout die het beloningssysteem in de hersenen activeert (bliss point). Dit maakt het voor jou erg moeilijk maakt om er minder van te eten of om te stoppen.

5. Gebrek aan voedingseducatie.

Veel mensen hebben beperkte kennis over wat een gezond eetpatroon is of hoe je een gezonde, lekkere maaltijd maakt.

6. Psychologische en emotionele factoren.

Veel mensen gebruiken voedsel als een vorm van troost of om met stress om te gaan. Emotie eten kan het moeilijk maken om gezonde keuzes te maken, vooral als ongezond voedsel gemakkelijk en snel verkrijgbaar is.

7. Healthwashing.

Bedrijven kunnen voedingsproducten zo labelen of promoten dat ze gezonder lijken dan ze werkelijk zijn (bijv. “light,” “vetarm,” “bron van vezels”). Dit is een van de redenen dat foodwatch Nederland bestaat. Elk jaar reiken zij Het Gouden Windei uit aan het meest misleidende product.

Tegelijkertijd ben ik ook een groot voorstander van eigen verantwoordelijkheid nemen. Verantwoordelijkheid over je eigen lichaam. Verantwoording over je eigen emoties en (eet)keuzes. Verantwoordelijk om je emoties om een andere manier te reguleren.

Hoe zie jij dit?

*slechte voeding wat dit ook moge zijn. Nieuwe discussie incoming.

Contactgegevens

Rianne Harskamp-Tanis

06 2200 9828

Ede

© 2024 Nutrian. Alle rechten voorbehouden.